Урок
Тема: Букви -н-, -нн- у прислівниках
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з н і нн та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити значення знань у житті людини.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправи 349, 353
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1) Яка частина мови називається прислівником
2) Які розряди прислівників існують?
3) Які є ступені порівняння прислівників?
4) Як вони творяться?
5) Від яких частин мови ми можемо утворити прислівник?
6) За допомогою чого ми творимо прислівники?
ІV. Оголошення теми уроку
-Ми з вами продовжуємо вивчати тему прислівника і сьогодні навчимось правильно писати прислівники з однією та двома буквами н. Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота й тема : «Букви -н-, -нн- у прислівниках»
V. Вивчення нового матеріалу
-Для того, аби ви гарно засвоїли цю тему, пригадаймо коли в прикметниках та даєприкметниках пишемо н, а коли нн ?
Н пишеться в суфіксах:
а) -ан-(-ян-), -ин- (-їн-), -єн-, -он- прикметників: гречаний, скляний, лебединий,
б) -ен-, -н- дієприкметників: оновлений, наповнений,
Нн пишеться:
а) у прикметниках, утворених від іменників з основою на -н: бездоганний, осінній, віконний
б) у наголошених суфіксах -енн-, -а/нн- (-я/нн-) прикметників, що позначають найвищу міру вияву ознаки: здоровенний, страшенний
в) у наголошених суфіксах -енн-, -а/нн- (-я/нн-) небагатьох прикметників-старослов´янізмів: благословенний, блаженний,
-Відкриваємо підручник на сторінці 130 і виконаємо усно вправу 359.
-На основі цієї вправи зробимо висновок – від чого залежить написання букв н нн у прислівниках? Прочитаймо правило, що знаходиться нижче.
-У прислівниках, утворених від прикметників та дієприкметників із н, пишуть одну літеру н: слухняний — слухняно, полегшено, виховано. У прислівниках, утворених від прикметників із нн, пишуть нн: сонно, несказанно. З нн пишуть прислівники зрання, спросоння, попідтинню, навмання, попідвіконню, востаннє.
-Запишемо до зошита собі це правило.
-Аби закріпити це правило, виконаймо вправу 361:
-Нижче записуємо Словниковий диктант, ділимо сторінку на двіколоночки і ви маєте в одну колоночку написати слова з однією н, в другу з двома.
Приємно, туманно, сонно, невтішно, навмання, сумно, щоденно, жалісно, безмежно, широченно, милосердно, востаннє, поважно, спокійно, несказанно, відповідально, нездійсненно, змістовно.
-Вправа 360
-Записуємо в зошит речення і хтось один на дошці буде його розбирати:
Заколихались трави, лози, і страшенно вдарив грім із хмар.
Страшенно – присл, як? у який спосіб? способу дії, вик у реч. роль обставини.
Ні, то на хаті спросоння клацнув дзьобом лелека.
Спросоння - присл. чому? причини, викон у реч. роль обставини.
VІ. Підсумок уроку
1. Від чого залежить написання прислівників з н і нн? Навести приклади.
2. У яких прислівниках завжди вживається нн? Увести їх у самостійно складені речення.
VІІ. Домашнє завдання
Впр. 362, 364
Немає коментарів:
Дописати коментар